Nešportovci a pohybovej aktivity

Ak ste nešportovci či bývalý (á) športovec (športovkyňa), ktorí sa už dlhé roky nevenujú pohybovým aktivitám a dospeli ste k rozhodnutiu, že je najvyšší čas niečo zmeniť, tak práve vám je určené týchto pár riadkov.


Najskôr si povedzme

Že nie je podstatné, aký impulz vás vedie k zmenám, ale či začnete správne, aby ste vytrvali a dosiahli svoje vytýčené ciele. Niekto začína s pohybom, pretože chce schudnúť, niekto má záujem na spevnenie svojho svalstva alebo zlepšenie úrovne svojej kondície. Sú jedinci, ktorí si predsavzali komplexne zapracovať na svojej telesnej i duševnej schránke. Proste každý človek pristupuje k veci z pohľadu svojich individuálnych potrieb. Všetky však stimuluje jeden zásadný cieľ a tým je navrátenie stratenej vitality a upevnenie zdravia. Vzhľadom k tomu by ste mali mať na pamäti a následne sa tým riadiť, že každá zmena potrebuje svoj čas. Veľmi dôležitá je aj voľba pohybových aktivít. Vyberajte vždy taký druh činností, ktoré pre vás budú vhodné vzhľadom na existujúcu kondícii, zdravotnému stavu a športovým zručnostiam. Ak trpíte napr nadváhou, tak určite nezačnete s behaním, ak máte problémy napr s bedrovými alebo kolennými kĺbmi, nebudete sa púšťať ani do diaľkových pochodov. Neviete Ak korčuľovať či v živote ste na korčuliach nestáli, nebudete môcť túto aktivitu prevádzkovať, pokiaľ sa ju od základu nenaučíte atp. Preto si vyberajte svoju športovú činnosť vždy optimálne vzhľadom k aktuálnemu zdravotnému stavu, schopnostiam a podmienkam.

Ako začať

Predovšetkým by ste nemali zabudnúť na fakt, že s pribúdajúcimi rokmi sa mení vaša telesná schránka. To je dôvod, prečo sa vám určite oplatí navštíviť vášho lekára a absolvovať preventívnu prehliadku ako začnete športovať. Ak máte tú možnosť, tak nie je od veci ešte osloviť odborníka zaoberajúceho sa pohybom alebo aj fyzioterapeuta, ktorý Vám vhodnú pohybovú aktivitu odporučí. V prípade, že máte nejaké zdravotné problémy, mali by ste tak každopádne urobiť, než sa do športovania pustíte. Ak začínate s pohybom po niekoľkých rokoch, tak určite nič nepokazíte, keď budete v začiatkoch športovať 10 - 15 minút denne v miernej intenzite zaťaženia. Telo si začne privykať zmenám postupne a prirodzene. Časom sa dopracujete k ideálu, čo je cvičenie s intervalom 3x v týždni s ľahkou až strednou intenzitou záťaže. Pravidelnosť cvičenia je veľmi dôležitá, bez nej pravdepodobne nedôjde k vytýčeným cieľom. Ty si stanovujte radšej postupne a nepreceňujte svoje možnosti, tak vytrváte u svojich aktivít ľahšie. Buďte trpezliví a nechcite rýchle zmeny, vyhnete sa tým prípadnému zraneniu či iným zdravotným komplikáciám, ktoré môžu na čas ukončiť vaše snaženie. Je mnoho tých, ktorí si vďaka nedostatku trpezlivosti či nadmiery snahy privodili zdravotné problémy. Po uzdravení potom už nedokázali prekonať pocit sklamania a opätovne s pohybom začať.

Aké aktivity voliť

Dôležité je vedieť, že všetky aktivity, ktorým sa budete venovať, by mali mať charakter tzv aeróbneho zaťaženia. To znamená za prístupu kyslíka a v optimálnej tepovej frekvencii. V začiatkoch vášho športovania by ste mali preferovať prirodzené činnosti ako je chôdza, rýchla chôdza, následne chôdza v teréne, po schodoch, chôdza s palicami (Nordic Walking), jazda na bicykli. Vhodné je plávanie, jazda na kolieskových korčuliach (in-line), kondičný beh apod Môžete zaradiť aj cvičenie na špeciálnych trenažéroch napr stepper, rotopéd, behátko ai Pri voľbe športové aktivity vyberajte podľa toho, ktorá je vám najpríjemnejšia a teda vás bude baviť. Nenechajte sa ovplyvniť názory priateľov, pretože oni vychádzajú zo svojich subjektívnych pocitov a čo vyhovuje im, nemusí nutne sedieť vám. Tiež by som nedoporučoval, aby ste svoje zámery spájali so zámermi druhej osoby. V praxi to väčšinou končí tak, že kamarát či kamarátka z nejakého dôvodu nemôže absolvovať váš plánovaný športový program a vy vynecháte tiež. Ak sa to stane raz, tak k tomu dôjde aj po druhej a to je začiatok konca vašich predsavzatí. Ak chce ísť cvičiť niekto s vami, tak nech ide, ale neviažte svoje športovanie na čas a záujem iného jedinca.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: